Johan Larsson

Om bloggar, internet och annat.

Senaste nytt på knuff.se

Posted by johan på 9 februari, 2008

Här följer några av de saker som har hänt med bloggportalen knuff.se den senaste tiden…

  • Knuffkluster.
    bloggportalen knuff knuffkluster
    Knuff.se försöker nu enklare visa vad som är nytt och kan antas vara läsvärt i ett aktuellt ämne. Istället för att man ska behöva klicka sig igenom alla olika listor över kommenterade bloggar för länkar i ett ämne så försöker knuff.se numera sammanfatta vad som är aktuellt i hela klustret (dvs. oberoende av om man kommenterar topplänken eller någon mindre uppmärksammad länk om samma händelse). Då det inte går att visa alla läsvärda kommentarer hela tiden så visas bara de nyaste och mest aktuella – funktionen fungerar alltså bäst för att visa de som ofta besöker samlingssidorna på knuff.se vad som har hänt i ett ämne sedan senaste besöket.
  • Widgets.
    knuffwidgetboecker.gif
    Jag uppdaterar löpande knuff.se/widgets med nya roliga konfigureringsalternativ. T.ex. så går det nu att välja att visa aktuella böcker på svenska bloggar samt om man vill ha Knuff-loggan nederst. Hör gärna av dig om det är något du saknar då det är busenkelt att fixa.
  • Mobilsurf. Det har funnit en bantad mobilanpassad variant av knuff.se – mobil.knuff.se – ett par månader. Nu är den lite bättre då den bl.a. inte längre hoppas att den länkade sajten automatiskt anpassar sig till att det är en mobiltelefon/minidator som hälsar på. Aftonbladet.se och Expressen.se är föredömen i detta fall då det bara är att haka på m. eller mobil. på deras vanliga webbadresser för att få motsvarande mobilsidor.

Jag kommer bland annat att titta närmare på två olika tråkigheter i framtiden…

  • Dubletter. Vissa bloggare väljer att publicera sina så gott som identiska inlägg (ibland med ändringar enbart i rubriken och/eller ingressen) på flera olika bloggar. I det fallet, då jakten på besökare verkar vara motiveringen, så funderar jag på olika alternativ; att inte bry sig om det senare publicerade inlägget, att inte bry sig om inlägg från den ”mindre” bloggen eller inte bry sig om båda inläggen. Andra bloggare (ofta nybörjare) publicerar helt identiska inlägg i flera bloggar med samma namn (ofta för att de börjar ogilla ett blogghotell men ändå inte vill flytta bloggen helt). I det fallet är det enklare då det genom lite trix ofta går att ta reda på vilken blogg som är huvudbloggen och därmed inte bry sig om kopiorna. Jag tycker däremot överlag att det är ett tråkigt beteende och jag förstår inte alls hur vissa orkar lägga ner tid och ork på att manuellt publicera identiska inlägg på 3-6 olika bloggar.
  • Manipulering. Jag upplever det som att fler bloggare än tidigare medvetet använder andra bloggar de har någon sorts kontroll över för att ge ett eget inlägg en egen inledande puff på bloggportaler (så att andra bloggare som vanligtvis inte följer bloggen i fråga uppmärksammas på inlägget). Jag pratar inte om att man ibland länkar till sina egna relevanta inlägg/gästbloggande på andra bloggar utan hur jag har t.ex. sett hur helt nya inlägg inom ett par minuter (långt innan inläggen ramlar ut i flödessläsare, etc) får länkar från flera andra bloggar som redan har någon koppling till ursprungsbloggen (ibland, men inte alltid, samma författare). Då länkarna i många fall inte verkar vara med för att tipsa bloggens läsare utan verkar ha huvudsyftet att påverka länkpopularitetsräknare som knuff.se så upplever jag det som medvetna försök till manipulation. Det känns extra tråkigt när länkarna kommer från bloggar som knuff.se vanligtvis har förtroende för – något som har lett till att vissa blogginlägg har dykt upp som populära på knuff.se trots att de objektivt inte alls borde vara det. Sedan ett par timmar kör knuff.se dock ett system som borde ta bort de flesta fall av sådant här, men jag uppskattar gärna att ni tipsar mig om de inlägg som slinker igenom. I grund och botten bygger knuff.se på heder (en länk, en röst) och jag kommer aldrig att lyckas med att automatiskt programmera bort alla försök till manipulation.

Hitta även andra bloggares åsikter om , , och

13 svar to “Senaste nytt på knuff.se”

  1. opassande said

    Bra jobbat! Jag gillar särskilt knuffklustret (läskigt lätt att skriva fel på det ordet).

  2. En viss korslänkning förekommer alltid mellan Bloggverkets olika titlar. Framförallt pushas specifika ämnestitlar på portalen Prylkoll.se Det är ju lite av vitsten med ett bloggnätverk. Jag hoppas du inte upplever detta som manipulering.

  3. johan said

    Gunnar: Ingen fara alls, sådana länkar inom nätverk är normala och förväntade.

  4. […] ser den ut i min mobil: Mobil-sidan är snabbt ihopsatt, och inspirationen kommer direkt från Knuff-Johan och hans uppdaterade […]

  5. […] Johan Larsson skriver på sin blogg om senaste nytt kring Knuff. Det finns nu en mobilversion av sajten på mobil.knuff.se och han jobbar på att få bort blogginlägg som kan anses vara dubletter och manipulationer. […]

  6. ”Knuffkluster” är ju helt briljant. Wa to go!

  7. […] blogginlägg och artiklar många bloggare kommenterar. Nu har Johan förbättrat detta ännu mer. Han berättar: Knuff.se försöker nu enklare visa vad som är nytt och kan antas vara läsvärt i ett aktuellt […]

  8. Mary said

    Oops!

    Jag hoppas att det inte är min länklista om ”Bodströmssamhället” som menas. Den listan uppdaterar jag lite då och då och då och lägger upp igen. Då sprids det förstås länkar. Men jag lovar att det inte finns någon manipulationsavsikt med den saken :-). Inte mer än att jag vill att beslutsfattare ska läsa och försöka ta till sig lite olika vinklar på problemet med avlyssning, IP-nummer mm mm.

    Har jag gjort fel vill jag veta det så att det går att ändra på saken.

  9. […] problematiska är nog Johan Larssons förändringar på knuff.se. Han har gjort en del förändringar och aviserar fler som syftar till att stävja […]

  10. Mr Manolo said

    Utvecklingen drivs framåt men du står i första ledet… bra…

  11. Mary said

    OK – det är jag som gjort fel. Genom att skapa en länklista och uppdaterat den vartefter. Tanken var att alla som var intresserade av Bodströmssamhället skulle få informationen samlad på ett ställe (eller två i mitt fall, både karamellerna och Bloggtidningen).

    Jag skrev och uppdaterade listan vartefter det kom nya intressanta upplägg daterade mina nya och lät de gamla länkarna ligga kvar så att allt skulle vara samlat på ett ställe. Det var det enda sätt jag kunde komma på att göra. Det finns säkert flera. Men att det skulle bli hallå bland länkar och grejer hade jag inte en tanke på faktiskt. Snarare så bjöd jag snarare på länkar till andra bloggare. Jag trodde det var jätteOK. Men det var det tydligen inte.

    Nåväl fel teknik av mig uppenbarligen – men hur ska jag göra istället nu då? För länkarna till just Bodströmssahället är viktiga och jag vill ha dem på ett, ja två ställen då. Hur gör man med en länksamlign i Blogger?

  12. Jinge said

    Mary! Har du fått några indikationer från Johan att det skulle vara din lista han reagerar på? Så tolkade i alla fall inte jag det skrivna. Din lista avser ju inte på något sätt påverka länkarnas antal, dessutom så var det många länkar till bloggar som diskuterade i stort sett samma sak.

  13. Antonia said

    undrar hur relevanta är alla dessa knuffar man får egentligen. När jag tittar på kartan som är kopplade till räknaren, kan man läsa att de flesta som har råkat in på min sida var där bara 0 secund. den gör att jag får bättre statistik, men det är väl inte genomresenärerna man vill åt.
    så jag slutade pinga.

Kommentera

 
