Johan Larsson

Om bloggar, internet och annat.

Visa bloggar som länkar till dig med en enkel javascript-widget

Posted by johan på 26 december, 2007

Bloggportalen knuff.se kan visa vilka bloggar som skriver om en webbsida på många olika sätt. Bland annat genom olika lösningar med RSS-flöden. Men då det kräver lite tekniska kunskaper och pill så tänkte jag släppa Knuff-widgeten fri. Nu är det bara att klippa och klistra in lite HTML-kod för att visa vem som länkar till din blogg.

knuffwidget.gif

Det roliga med den här rutan är att den visar vilka som skriver om dina blogginlägg, de som bara länkar till framsidan på din blogg samt även lite annan nyttig information. Allt sköts automatiskt när du en gång har klistrat in kodsnutten i din blogg.

Instruktioner för att visa upp rutan på din egen blogg hittar du på knuff.se/widgets – en sida där man lätt kan få installationsinstruktioner för en massa olika widgets (ungefär webb-manicker) att klistra in på en blogg. För att se den speciella koden för rutan så måste du dock redan ha pingat pingportalen nyligen.se ett tag så att bloggsökmotorn knuff.se har kunnat hålla koll på din blogg. Om du pingar för första gången nu så dröjer det innan koden syns. Pinga bör man…

Kan du lite CSS så kan du även anpassa rutan för att smälta in i just din bloggs layout. Själva rutan har CSS-id #knuff-b och med !important så kan du t.ex. ändra på färgerna;

#knuff-b {background: #eee !important; border: 1px #777 dotted !important; color: #444 !important;}
#knuff-b a {color: #000 !important;}
#knuff-b a:hover {color: #f00 !important;}

Det här är bara grunden. Med tiden kommer det att komma fler funktioner som man kan välja att visa i widgeten. Tipsa mig gärna om vad du mer vill visa upp (t.ex. vanliga nyckelord) så ska jag försöka fixa det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

39 svar to “Visa bloggar som länkar till dig med en enkel javascript-widget”

  1. Jardenberg said

    Strålande. Stort tack för att du släppte widgeten med en enkel och snygg implementation.

  2. Det här måste jag testa! Tack för att du hittar på så mycket smarta grejer, och förklarar dem så pedagogiskt så även jag fattar 😀

  3. enkla z said

    Tack för julklappen! 🙂

    Här ligger man i lä: På knuffwidget-en i ditt inlägg står det nu: ”Totalt 26 länkar under de senaste fyra veckorna”
    En annan har bara fyra sådana kompisar…

  4. Monica said

    Jag hittar ingen kodsnutt.. vad gör jag för fel??

  5. johan said

    Monica: Tyvärr hittar inte knuff.se några nya länkar till din blogg.

  6. vhcbloggen said

    Kalasbra! Men jag har inte fått java-script att funka på min wordpressblogg tidigare tyvärr. Måste testa… 🙂
    Tack för widgeten! 😀

  7. Bim said

    Hej. Tack för din information. Men jag fattar ändå inte… Var lägger jag in koden? I min sidomeny? Vad är det? Jag har blogg.se och ska jag gå in och ändra i kodmallarna då? Tacksam för svar! Med vänliga hälsningar från Britt-Marie i Bims Blogg.

  8. opassande said

    Jag får inte till css-tjofixet ska erkännas, men tycker att det här är en strålande funktion såklart! Tackar så jättemycket.

  9. Jack H said

    Instämmer, grymt värde i att använda widgeten. Du är nummer 1, mannen!

  10. johan said

    VHCbloggen: Tyvärr tillåter inte WordPress.com javascript någonstans. Det går dock att visa länkande bloggar på samma sätt som jag gör här; mha ett rss-flöde.

    Bim: Antagligen ska du pilla i vad som kallas kodmallar. Men gör inte det om du inte vet vad du gör 🙂

    Opassande: ”css-tjofixet” behöver du bara pilla på om du vill ändra på layouten, det är inget du måste göra för att installera widgeten. Men om du vill ändra layouten och inte får det att fungera så är det bara att be mig förklara någon detalj bättre 🙂

  11. jack h said

    tillåter inte wordpress javascript? lol, ännu ett skäl att skita i dom. nu står ju bevisen på straffsparkspunkten och bara väntar på att bli inkickade i mål. dumpa wordpress nu, svenska bloggare!

  12. Mia said

    Men….längst ned på statssidan i WordPresspanelen ser man ju automatiskt alla som länkar till ens blogg? Man måste bara rulla ned under allt annat.

  13. johan said

    Mia: Visst syns några länkande bloggar där, men långt ifrån alla. I mitt fall visas 5 bloggar där, knuff.se hittar 27.

  14. drf said

    Hmm, trots att jag kan lite CSS och meckat runt med olika varianter så får jag faktiskt inte rutan att reagera/lyda mina custom-klasser, inte ens om jag kopierar ”#knuff-b {!important background-color:#aabbcc;}” rakt av. Samma default-layout som vanligt, inte för att det är något fel på den och jag lutar åt att behålla den i vilket fall som helst, men det skulle vara kul att labba lite om man säger så. Någon hjälp att finna? 😉

    Tack för den sena julklappen förresten! 😀

  15. vhcbloggen said

    Johan – Tack så jättemycket för RSS-tipset. Fixat nu! På båda bloggarna. 😀

  16. Tjenare där!

    En riktigt skoj applikation det där..=)

    Jag har gjort en guide till hur man lägger in applikationen om man har blogg.se eller webblogg.se.

    Om du vill, så får du ju mer än gärna hänvisa folk som frågar till mig då..
    Inlägget hittar du här: http://designadinblogg.blogg.se/1198841004_tips__se_vem_som_lnka.html

    Ha det fint!

  17. Antonia said

    Det är skönt med engagerade människor.
    Som du skriver är detta inte möjligt hos WP, säkert inte heller på Aftonbladet.
    Men skickar ändå ett kram.
    Antonia

  18. Cool grej. Den måste jag nog testa.

  19. Junitjej said

    Jag lyckas inte!

  20. Mia said

    Meh, wordpress är ju bäst. Blogg.se och resten suger, dötrista och svajiga.

    Det var ju skitlätt att fixa med rss i wordpress ändå, utan javascript.(Java är för övrigt ett satyg.)

  21. […] Knuffs Johan Larsson kommer nu med en ny finess som är enkelt att installera även för den som inte är så teknikkunnig – kolla in och installera den på din egen blogg så kan du direkt se vem som länkar. […]

  22. Alter Ego said

    @drf, #14. Pröva med att lägga !important efter color istället, så funkar det nog.

  23. Z said

    Suger på kodning, men om du kan tänka dig att göra en kodsnutt där man själv kan ändra lite grand i koden (html), som tex färg och bredd så skulle jag bli skitglad!!

  24. Jannice said

    Det här var ju en bra sida!! Ska ta tag i det!!.. vill oxå lära mig allt om taggar osv. Hur gör man??

    Hjälp 🙂

  25. enkla z said

    Johan

    ”Kan du lite CSS så kan du även anpassa rutan för att smälta in i just din bloggs layout.”

    Går detta att göra i Blogspot? Inget måste, men det skulle se rätt snyggt ut att anpassa färgerna.

  26. johan said

    Drf, Alter Ego, Z och Enkla Z: Jag har uppdaterat inlägget med ett bättre exempel på hur man enkelt kan ändra rutans utseende mha CSS.

  27. […] kommentarer johan on Visa bloggar som länkar till …Blogge Bloggelito on Hitta nya länkar till din blo…Blogge Bloggelito on Hitta nya länkar till […]

  28. Johan!!!!!!!!

    Helt underbart med kreativa människor som du!
    Jag testade din gör detsjälvwidget.
    De ser lite ful ut just nu längst ner på min sida men den får ligga kvar så tills jag hinner justera och komma på hur man ändrar fär t.ex.

    Men återigen underbart. Det kommer att leda till en mycket bättre dialog på nätet. Jag skall försöka skriva något vettigt om det du gör. Men nu är det sovdags.

    Tack för att du finns.

  29. enkla Z said

    Tack än en gång för !important-instruktionerna. Nu har jag fixat den textfärg som passar till bloggen 🙂 🙂

  30. Sessan said

    Knall bra, nu kan jag hålla koll på vad som händer runt mig också ;0)
    Men färgbyte är ett absolut must…….. Så vi får se om jag fixar det!

    Tack för smart duppeditt

    Sessan

  31. Monica said

    Jag hittar fortfarande ingen kodsnutt..
    Men jag VET ju flera bloggar som pingar på Nyligen som länkar till min blogg
    eller rättare sagt till de 3 bloggar jag pingar manuellt på Nyligen!?

  32. Ma said

    Hej!

    Går det på något sätt att minska bredden på denna widget?
    Om inte, så är det önskvärt om man får möjligheten att själv påverka widgetens bredd.

    För egen del uppskattar jag widgeten, men den ser tyvär lite ihoptryckt ut på bloggen, då min högerspalt inte är tillräckligt bred.
    http://www.genusperspektiv.se/

    //Ma

  33. Kim said

    Ojoj.. Trevligt 🙂

  34. deeped said

    *garvar rått åt Jack H* Det är WordPress.com som inte tillåter js. Att dissa WordPress är så okunnigt att det blir oroande roligt.

  35. Rebecca said

    Tack för bra sidor och roliga widgets! 🙂

  36. Åh, skulle gärna vilja ha denna widget men den blir för stor för min sida när jag försöker lägga den i högerspalten! Hur ändrar man bredden på den? Please help!

  37. Lägg till aktuella wiki-artiklar i widgeten det vill jag ha!

  38. Lyran said

    Skulle ngn kunna berätta lite mer exakt hur man skriver css koden för att ändra färg? Eller kanske har ngn tips om en enkel sida om css?

  39. Veronica said

    Tack sa mycket. Jag har lange tankt ”skaffa” en Knuff, men har inte gillat den grona fargen…men nu passar den ju in med min layout, perfekt. Tack igen.

Kommentera

 
