Johan Larsson

Om bloggar, internet och annat.

Hitta nya länkar till din blogg med ett RSS-flöde

Posted by johan på 21 november, 2007

Bland det första jag kodade till knuff.se var ett API (en möjlighet för andra att hämta rådata). Den största anledningen var att jag ville att andra skulle kunna göra roliga och nyttiga saker jag själv inte hann med. Tyvärr visade det sig att de flesta kunniga ”internetentreprenörer” jag träffade på enbart sysslade med någon sorts fuffens. Ytterst få svenskar har hört av sig med med en idé om någon kul och nyttig mashup – de flesta har bara tagit det de vill ha utan att kontakta mig. Varje månad hittar jag massa nya ”bloggportaler” (nej, du har aldrig hört talas om dem) genom att de t.ex. skickar en robot till nyligen.se varje minut dygnet runt (ett olagligt sätt att få tag i en spamfri katalog över svenska bloggar istället för att försöka göra det själv) eller genom att de flera gånger i sekunden besöker någon annan sajt för att kopiera innehållet.

Jag har trots ovanstående motivationsdödare fortsatt att pilla på API:t. En sak jag aldrig riktigt bestämt mig för har varit i vilket format resultat skulle skickas tillbaka. Men nu har jag bestämt att slå två flugor i en smäll; dels fastställa dataformatet för informationen men även sänka tröskeln för vilka (programmerings-)kunskaper som krävs för att använda informationen till något vettigt. Den enklaste lösningen är ofta den bästa.

Nya länkar till en webbadress går nu att få från knuff.se genom ett enkelt RSS-flöde.
Använd bara http://knuff.se/rss/url/URL
Exempel: http://knuff.se/rss/url/johanlarsson.wordpress.com
(resultatet syns här till vänster på min blogg)

  • Allt erbjuds ”as-is”, YGWYPF och tills vidare.
  • Hämta flödet max någon gång i timman. Hämtas flödet ofta (ex. varje minut) så kommer din tillgång till informationen att strypas. Var realistisk, om din blogg normalt får max en ny länk varje vecka så behöver du inte hämta informationen oftare än några få gånger om dagen.
  • Pyssla inte med fuffens. Min toleranströskel för abuse kommer att vara extremt låg.
  • Källan måste anges som knuff.se. Jag har tröttnat ganska hårt på att vissa t.ex. återpublicerar flöden utan att ge något som helst erkännande till källan.

Tips för användning av flödet…

  • Visa nya länkar till din blogg på din blogg. Går snabbt att fixa i både WordPress (läs mer här) och i Blogger/Blogspot (Template – Page Elements – Add a Page Element – Feed). Lägg helt enkelt bara till flödet för adressen till framsidan på din blogg i de RSS-widgets som redan finns och allt sköts automatiskt åt dig.
  • Skapa en nyttig mashup med bloggar som t.ex. kommenterar riksdagen.se. Allmännytta i stil med brittiska TheyWorkForYou.com.
  • Hitta bloggar som skriver om en viss webbsida. Möjligheterna är enorma och det är inte min fantasi som begränsar.

Förhoppningen är att det här (som många av de andra knuff.se-widgets som betatestas på olika bloggar) ska öka på länkandet mellan bloggar samt förbättra diskussionerna. Vi får se hur det går. I framtiden kanske jag öppnar upp fler av de roliga funktionerna i API:t som inte har någon som helst motsvarighet i bloggosfären.

Uppdaterat: En otroligt snygg skärmdump med instruktioner för WordPress.

Uppdaterat: Anledningen till att det här inlägget är lite snabbt ihopslängt är att flera bloggare (bl.a. Ave Maris Stella och Z) på sistone har använt tjänster för att fixa flöden av knuff.se mha en tredje part. Planen var egentligen att jag skulle avslöja API:t och alla RSS-flöden med långa välskrivna inlägg och instruktioner för ett par veckor sedan, men jag har inte haft tid att skriva så mycket än.

Uppdaterat:  instruktioner för hur du gör om du bloggar på Blogspot.com/Blogger.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

35 svar to “Hitta nya länkar till din blogg med ett RSS-flöde”

  1. Johnny said

    Jag lade in ett flöde hos mig. Ser finfint ut.

  2. Rasmus said

    grymt! ett gratis twingly.

  3. […] Larsson, skaparen av bloggportalen Knuff, har gjort en ny fiffig funktion som gör att man kan få en lista över de bloggar som länkat till ens egen blogg. Listan kommer i […]

  4. Pelle said

    Spännande! Kul med lite api:er 🙂

  5. RS said

    Det låter jättebra, men vad synd att det inte fungerade på min blogg. jag lade in det i RSS-pluginen i widget. men icke. Önskar jag var mer teknisk.

  6. johan said

    RS: Jag ser att det fungerar nu, men i vilket fall så finns det numera även en snabb skärmdump med instruktioner för WP.

  7. Rasmus said

    Mycket vill ha mer. 🙂 Tre små små önskemål:

    1. Description för item. Räcker med ett utdrag.
    2. UTF-8-kodning. Känns mer modernt.
    3. En motsvarighet för http://knuff.se/rss/q/sökning (Alternativt http://bloggar.se/rss/etikett)

  8. johan said

    1. Är inte säker på om jag fixar just utdrag, får se.
    2. Kirrat.
    3. Båda finns redan, men jag är lite emot att öppna upp allt på en gång. Vill se hur det här går först 🙂

  9. Weman said

    Grymt, Johan! Åter igen kanontips. Tusen! Du ligger nu given i min bloggrulle. http://weman.wordpress.com

  10. Anders_S said

    Inga problem att lägga in ett flöde hos mig. Enkelt och smärtfritt att lägga in det i en WordPress RSS-widget.

  11. […] Larsson berättar på sin blogg om hur du, på ett enkelt sätt, med Knuff och RSS får koll på vilka bloggar som bloggar om din […]

  12. […] mängd sätt att länka till andra bloggare. Ett sätt, där man använder sig av knuff.se och RSS, presenteras av Johan Larsson. Det går ut på att man presenterar vilka som länkar till ens egen blogg, exempelvis som jag gör […]

  13. […] Larsson trixar och donar med Knuff, och det inspirerade mig till att göra lite förändringar på Bloggen […]

  14. Vem länkar till din blogg ?

    Johan Larsson skriver i sin blogg om en funktion som han utvecklat till sin bloggportal Knuff. Funktionen innebär att du med ett RSS flöde kan få reda på vilka andra bloggar som länkar till just din blogg.
    Johan hoppas att det skall öka besöken …

  15. […] 22 november 11:02 av Mischy/Eva Sprang på den här kuliga saken Hitta nya länkar till din blogg med ett RSS-flöde så det har jag nu lagt in och testar. Det länkas väl inte så ofta hit vad jag vet men kul att […]

  16. Mr Brown said

    Fullkomligt strålande! Bugar och bockar! Lade in detta på 30 sek på min blogger-blogg.
    Jag är däremot nyfiken när du skall släppa möjligheten att se vilka som länkar till speciella inlägg, en funktion jag sett att pormemorian t.ex. fått testa. Det vore en superb lösning på det irriterande faktum att wordpress och blogger inte kan utbyta trackbacks. Släpp den snart! Snälla! (går ner på knä i en bedjande ställning)

  17. Lysande! Och den fungerar väldigt fint att lägga in i sin Google Reader också om man vill hålla lite statistik på vilka bloggar som har länkat och när.

  18. […] de redan fantastiska bloggportalerna ännu bättre. Igår släppte han ett RSS-flöde som visar upp de senaste blogglänkarna från andra bloggar till din blogg. En sorts Twingly light oss bloggare emellan helt enkelt, fast via Knuff.se som ju redan håller […]

  19. Bengt said

    Snyggt jobbat Johan. Som alltid.

  20. […] Här kan du läsa om Johans länkfunktion för bloggar och hur du gör för att få den att fungera … […]

  21. opassande said

    Tack Johan – du är helt enkelt bäst!

    Dum fråga – hur vet jag hur ofta rss-flödet uppdateras? Vill verkligen inte misshandla denna guldfunktion. Har fåfängt försökt hitta någon information i wordpress.

  22. johan said

    Opassande: Jag rekommenderar de inbyggda funktionerna i WP och Blogspot eftersom jag har kollat att de har skött sig under en lång tid… du har alltså inget att oroa dig för om du använder någon av dessa, allt rullar perfekt 🙂

  23. opassande said

    Härligt att höra! 🙂 Tack igen!

  24. […] kommentarer opassande on Hitta nya länkar till din blo…johan on Hitta nya länkar till din blo…opassande on Hitta nya länkar till din blo…Johan från […]

  25. Aggeman said

    Är det någon som vet hur man på ett snyggt sätt får in en lista på de som senast länkat till ens blogg i Movable Type?

    Jag kanske är trött bara, men här står det still. Och jag hittar inget vettigt när jag söker om liknande grejer heller.

    Brukar kunna lösa sådan här, men nu behöver jag nog hjälp.

  26. Jorma said

    Kan bara konstatera att det funkar exemplariskt även i Sharpreader, stort tack till Johan/Jorma

  27. Webbsnack said

    Om du vill använda dig av Johans RSS-flöden, läs här:
    http://www.learningmovabletype.com/a/000242displaying_feeds/

    Annars går det genom att kopiera in JavaScript-koden från Referer.org.

  28. Ika said

    Tack för funktionen och för instruktionerna!

  29. Rasmus said

    Hej!

    Finns det någon anledning till att denna sida innehåller 20 (av 43) länkar:
    http://knuff.se/url/daytona.se/sessions

    och att denna ”bara” innehåller 7 länkar:
    http://knuff.se/rss/url/daytona.se/sessions

    Bara nyfiken… När det kommer nya länkar blir det inga problem, men nu i början försöker jag läsa in backloggen av inlänkar.

    //rasmus

  30. […] är inte bloggar.se me…edenstrom.wordpress…. on Piffa upp din WordPress-blogg …Rasmus on Hitta nya länkar till din blo…Maria on Visa vilka andra bloggar som […]

  31. […] kommentarer gagga on Visa vilka andra bloggar som l…Piffa upp din WordPr… on Hitta nya länkar till din blo…Vikten av SEO visas … on Varför är inte bloggar.se me…Statistiken visar vi… on Varför är […]

  32. Jack H said

    God Jul, Johan, och tack för att du förgyllt vårt 2007!

  33. Det är ju inte helt enkelt att implementera skiten i PHP (via cron), eftersom det enda som kommer ut ur flödet är ett no-breaking space.

  34. OK, alla som använder PHP, använd curl() istället för file_get_contents() eller något annat, och sätt CURLOPT_USERAGENT till något roligt.

  35. […] on Visa bloggar som länkar till …johan on Visa bloggar som länkar till …Blogge Bloggelito on Hitta nya länkar till din blo…Blogge Bloggelito on Hitta nya länkar till din blo…enkla z on Visa bloggar som länkar till […]

Kommentera

 
