Johan Larsson

Om bloggar, internet och annat.

Varför är inte bloggar.se med på topplistan?

Posted by johan på 1 november, 2007

Primelabs har precis släppt sin nya Twingly Report Sweden. Jag får se om jag orkar kommentera den mer ingående men jag har två snabba kommentarer.

  • Bloggar.se, en portal för åsikter från ”nya medier”, får fortfarande inte vara med på topplistan över ”mest länkade webbsidor”. Skulle sajten fått vara med skulle slutsatsen om att svenska bloggare mest länkar till ”traditionella medier” (DN/SvD/etc) i sina inlägg framstå som rejält missvisande.
  • Förstaplatsen på ”mest inflytelserika kulturbloggar” – svenskservicepack.blogsome.com – hittar knuff.se inga vettiga länkar till alls. Det beror antagligen på att alla länkar verkar komma från väldigt tveksamma bloggar/splogs.

Andra bloggar om: , , , , ,

14 svar to “Varför är inte bloggar.se med på topplistan?”

  1. Johnny said

    Kan det vara så att man ser på Bloggar.se som en sån självklar del av bloggosfären, att man inte ens tänker på’n?
    I sin post om rapporten anger de ju till och med exakt vilken Bloggar.se-etikett man bör använda.

  2. Webbsnack said

    Jag förstår inte begreppet ”mest länkade”.

    Gäller detta länkar till första sidan av bloggen eller länkar till specifika inlägg? Och räknas länkar som *inte* kommer från andra bloggar?

    Jag undrar också om Knuff och Twingly har samma definition av hur man räknar ingående länkar. Jag hittar ingen definition hos Twingly, eller i Twinglys rapport, även fast hela rapporten bygger på detta begrepp.

  3. johan said

    Johnny: Jag gissar att det ungefär rör sig om ett sådant metodfel när det gäller topplistan över ”mest länkade webbsidor”.

    Det finns grovt beskrivet två sätt att göra sådana där topplistor…
    1. Man sammanställer all rådata över länkar till domäner. Beroende på vald teknisk lösning kan detta kräva rejält mycket beräkningskraft, men då får man en någorlunda rättvisande topplista över tillgänglig data. Eventuella domäner som inte är med då har aktivt valts bort.
    2. Man kollar hur många som länkar till utvalda domäner som ”borde” vara med (ex. aftonbladet.se). Kräver mycket lite beräkningskraft, men glömmer man bort att kolla länkar till en viss domän så kommer den inte med och resultatet blir rejält missvisande.

  4. johan said

    Webbsnack: Jag gissar att i topplistan över ”mest länkade webbsidor” så är det alla länkar till domänen som räknas (ex. aftonbladet.se samt aftonbladet.se/nyheter/blaj)

    I topplistorna över bloggar så verkar det vara antal olika länkade inlägg. Detta gissar jag då ex. siffran för antal länkar till svenskservicepack.blogsome.com (120) är för hög för att komma från 120 ”olika bloggar”. Om detta stämmer så duger det att en blogg länkar till en annan blogg (som kanske skrivs av samma person) i 100 inlägg för att hamna överst på deras topplistor.

    Många bloggare gör tyvärr så och startar bloggar som bara länkar vidare till huvudbloggen från flera olika gratishotell.

  5. […] Larsson gör ett intressant inlägg på sin blogg och ställer frågan om varför hans sajt Bloggar inte finns med i statistiken över […]

  6. […] Varför är inte bloggar.se med på topplistan? […]

  7. Hej Johan,

    jag förstår ditt resonemang, men det går inte att komma ifrån att du medvetet blundar för det faktum att i det ögonblick man markerar en länk med rel=”tag”, upphör det att vara en länk och utgör istället en etikett. Syntaxen må vara samma men inte semantiken.

    Gjorde vi ett eget tagspace som blev populärt skulle vi fortfarande inte kalla taggarna för länkar och säga oss ha fått mer uppmärksamhet än någon annan.

    Vill du se en topplista där bloggar.se eller technorati eller twingly är i topp så skapa den själv.

    Mvh Martin

  8. Jessica said

    Fast som svenskservicepack gör tycker inte jag egentligen är fel (att regga sig överallt på alla gratistjänster). Det är ju mest ett sätt att blockera andra från att använda sig av samma namn. Däremot borde ju den typen av inlänkar inte ha något med relevansen av bloggen att göra i sådana där listor.
    Borde ju inte vara så särskilt komplicerat för Primelabs att gå igenom vilka typer av inlänkar det gäller åtminstone för topplaceringarna tycker man.

  9. johan said

    Martin: Technorati är redan med sist på er lista (2872 länkar) – just därför undrade jag varför bloggar.se inte var med då det inte lär vara länkar till framsidan.

    Om vi pratar semantik så handlar det (precis som du skriver ovan) om ”uppmärksamhet” och inte länkar. Bloggar.se får IMHO mer ”uppmärksamhet” än DN och borde därmed inte glömmas bort i sammanställningar över bloggosfären.

    Har ni räknat bort intressant.se med samma motivering?

  10. Min personliga blogg är inte alls omnämnd i rapporten, trots att det enligt Technorati är fler än 26.000 bloggar som länkat till mig de senaste sex månaderna (min Technorati Rank är #2 för närvarande).

    Nu är det naturligtvis helt korrekt att inte vara med eftersom jag inte direkt ingår i den svenska bloggosfären – och majoriteten av länkarna är dessutom inte ifrån inlägg utan härstammar ifrån mitt designarbete. Men det finns ändå en poäng:

    Det finns väldigt många variabler att ta hänsyn till, och väldigt många sätt som man kan värdera och prioritera de olika variablerna på. Ingen sammanställning är egentligen mer korrekt än någon annan, utan det är alltid sammanställarens egna värderingar (och ofta också avsikter) som avgör hur resultaten kommer att se ut.

    Sen kan man fråga sig om ”populär” och ”aktuell” automatiskt är lika med ”inflytelserik”. I så fall är det lätt för en taktisk och tekniskt kunnig bloggare att bli ”inflytelserik”. Hur stort inflytande har Tjuvlyssnat egentligen? Har en blogg med en länk mer än Tjuvlyssnat men bara en tiondel av antalet besökare per automatik mer ”inflytande”? Spelar innehåll, inriktning och målgrupp någon roll? Och så vidare…

    Men det är en helt annan fråga, och en som jag inte tänker ge mig in i. 🙂

  11. Webbsnack said

    Martin: Du säger ”i det ögonblick man markerar en länk med rel=”tag”, upphör det att vara en länk och utgör istället en etikett”. Jag håller inte med. Jag anser att det är både en länk och en etikett. Man är dessutom inte tvungen att länka till bloggar.se om man inte vill. Och som Johan säger har nu ju tagit med Technorati.

    Jag undrar också om du har möjlighet att förklara hur ”mest länkade bloggar” räknas ut. Det är relevant eftersom ni bygger rapporten på just den datan.

  12. […] Johan har en del saker som onekligen gör siffrorna från Twingly möjliga att ifrågasätta (observera att han äntligen […]

  13. […] tidning men det är ingen garanti för att deras läsare bryr sig om bloggosfären. Att bloggar.se inte fick vara med i statistiken över mest länkade websidor, vet jag inte vad det berodde på. Men jag […]

  14. […] tidning men det är ingen garanti för att deras läsare bryr sig om bloggosfären. Att bloggar.se inte fick vara med i statistiken över mest länkade websidor, vet jag inte vad det berodde på. Men jag […]

Kommentera

 
