Johan Larsson

Om bloggar, internet och annat.

Archive for 1 november, 2007

”Nya medier” vs. ”traditionella medier”

Posted by johan på 1 november, 2007

bloggar-dn-svd.png

bloggar-dn-svd2.png

Posted in bloggosfären | Taggad: , , | 1 Comment »

DN är inte ”störst” i bloggosfären

Posted by johan på 1 november, 2007

Apropå mitt tidigare inlägg om att bloggar.se inte fick vara med (egentligen få den självklara förstaplatsen) i Primelabs/Twinglys rapport över ”mest länkade webbsidor”…

DN.se är med god marginal bloggarnas mest länkade mediewebbplats.
dn.se, DN störst i bloggosfären

Jag anser att bloggar.se är både en ”webbsida” och en ”mediewebbplats”. Jag är däremot inte så konspiratorisk att jag tror att Primelabs aktivt tagit bort bloggar.se från topplistan för att det är reklam för en annan bloggportal. Den enkla förklaringen verkar vara att de helt enkelt har ”glömt bort” sajten.

Att min gamla blogg även saknas på topplistan över teknikbloggar är inte hela världen…

Uppdaterat: Några intressanta grafer…

bloggar-dn-svd.pngbloggar-dn-svd2.png

Andra bloggar om: , , , , , ,

Posted in bloggosfären | Taggad: , , , , , , | 6 Comments »

Perspektiv – Burma, Schulman och Kanelbullens dag

Posted by johan på 1 november, 2007

knuff-burmaschulmankanelbull-6v-071101.png

Posted in bloggosfären | Taggad: , , | 1 Comment »

Varför är inte bloggar.se med på topplistan?

Posted by johan på 1 november, 2007

Primelabs har precis släppt sin nya Twingly Report Sweden. Jag får se om jag orkar kommentera den mer ingående men jag har två snabba kommentarer.

  • Bloggar.se, en portal för åsikter från ”nya medier”, får fortfarande inte vara med på topplistan över ”mest länkade webbsidor”. Skulle sajten fått vara med skulle slutsatsen om att svenska bloggare mest länkar till ”traditionella medier” (DN/SvD/etc) i sina inlägg framstå som rejält missvisande.
  • Förstaplatsen på ”mest inflytelserika kulturbloggar” – svenskservicepack.blogsome.com – hittar knuff.se inga vettiga länkar till alls. Det beror antagligen på att alla länkar verkar komma från väldigt tveksamma bloggar/splogs.

Andra bloggar om: , , , , ,

Posted in bloggosfären | Taggad: , , , , , | 14 Comments »